Nebojte se zeptat, naše Poradna je tu pro vás!
Každý, kdo pracuje s dětmi – ať už ve volném čase nebo profesně – se čas od času setkává s dětmi, se kterými je složitější pořízení. Některé věci nezvládají, i když jinak jsou šikovné, těžko se…
O dětech trochu jiných
Dnes je pro ně používán odborný termín „děti se zvláštními vzdělávacími potřebami“. Za těmito slovy se „skrývá“ mnohovrstevná skupina. Může jít o děti s takzvanými specifickými poruchami učení (označované dříve různými dys… poruchami), o děti označované jako hyperaktivní, s jazykovou bariérou, s poruchami autistického spektra, ale také např. o děti bez rodiny či s problematickým rodinným zázemím. Patří sem ale i děti mimořádně nadané, jejichž začlenění do kolektivu je často pořádná výzva.
Pionýr se zapojování těchto dětí do běžné činnosti ve svých kolektivech věnuje dlouhodobě. Již v devadesátých letech odstartoval projekt Oáza, jehož cílem bylo vytvořit v klubovnách prostor pro všechny děti bez rozdílů. V posledních letech byl významným impulsem projekt Klíčení, z něhož vzešly výchovné programy nabízející inspiraci pro úspěšnou práci se všemi dětmi při oddílové činnosti.
Taky si občas nevíte rady?
Získané zkušenosti si Pionýr neschovává, ale v rámci své otevřenosti podává pomocnou ruku ostatním. Proto na stránkách www.pionyr.cz najdete sekci nazvanou „Inspiruj se“, odkud lze čerpat náměty na konkrétní aktivity, příklady dobré praxe, zkušenosti, zkrátka tvůrčí jiskry. Najdete zde také „Poradnu“ pro rodiče i pro vedoucí dětských kolektivů, kteří chtějí své postupy zkonzultovat, ujistit se, že se ubírají správným směrem. Rodiče se také často ptají, zda má vůbec smysl jejich dítě do oddílové činnosti zapojovat (což v naprosté většině případů má!).
Některé dotazy a odpovědi, u kterých tazatelé souhlasili, jsou v poradně zveřejněny. Určitě ale budou přibývat další. Takže i když nemáte vlastní palčivý problém, ale jen se o tuto oblast zajímáte, určitě tu čas od času najdete něco nového. Stačí si otevřít adresu: www.pionyr.cz/inspirace/poradna.