Zájem o zoo roste i mimo hlavní sezónu
Zájem o návštěvy českých zoo i nadále stoupá. Zjistil to průzkum, který si nechala udělat Unie českých a slovenských zoologických zahrad.
Navíc stoupá počet návštěvníků mimo hlavní sezónu. Unie, která sdružuje 15 českých a 4 slovenské zoologické zahrady, také pátrala společně s agenturou CzechTourism po tom, o co se lidé v zoo nejvíce zajímají nebo jak do zahrad přijíždějí. Průzkum mimo jiné ukázal také další potenciál rozvoje zoologických zahrad.
„Zoologické zahrady fungují, až na výjimky, 12 měsíců v roce, přitom mnozí návštěvníci mají pocit, že do zoo se chodí jen v létě, protože přes zimu v nich není co k vidění. To ale není pravda a vzrůstající počet návštěvníků mimo sezónu to jen potvrzuje,“ říká MVDr. David Nejedlo, prezident UCSZOO.
Podle Nejedla se v uplynulých letech mnoho zoologických zahrad soustředilo i na rozvoj aktivit mimo hlavní sezónu. A úspěšně. Průzkum, který UCSZOO nechala realizovat v uplynulých měsících, ukázal, že až 73 % respondentů by přišlo do zoo také v zimních měsících, kdyby byli osloveni lákavou nabídkou. V současné době navštíví 75 % návštěvníků zahradu v létě a 25 % v zimě. Více než 67 % respondentů přitom zoo navštíví alespoň dvakrát ročně a 26 % respondentů dokonce více než třikrát. Více než třetina respondentů uvedla, že do zoo chodí kdykoli během roku.
Mimo hlavní sezónu chodí do zoologických zahrad většinou návštěvníci zejména z menších vzdáleností, popřípadě místní. Tento údaj se shoduje u 13ti ze 14ti zoo – výjimkou je ZOO Dvůr Králové nad Labem (31% návštěvníků do 50 km, 54% návštěvníků nad 100 km). Celkem 62 % návštěvníků mimo hlavní sezónu jezdí ze vzdálenosti menší 50 km.
Průzkum také rozbil dlouho přijímanou představu, že návštěva zoo se týká především dětí. Ukázal totiž, že návštěva zoo je nejen rodinnou, ale i skupinovou záležitostí (rodinní příslušníci, přátelé a známí). Na jedno dítě totiž připadá 2,5 dospělého návštěvníka. V době prováděného průzkumu byl poměr dospělých a dětských návštěvníků nad celorepublikovým průměrem vyšší v ZOO Dvůr Králové nad Labem, Liberec a Zlín.
Naopak překvapením nebylo zjištění, že většina návštěvníků zoo přijede osobním vozem – celkem 69 % návštěvníků. Největší zájem mají návštěvníci v zoo o krmení zvířat. Dalším „zaručeným tahákem“ je narození mláděte, noční prohlídka zoo nebo speciální akce, jako jsou „Strašidelná zoo“ nebo „Vánoce v zoo“.
Z průzkumu také vyplynulo, že většina návštěvníků zoo navštíví v České republice více zoologických zahrad (celkem 96 %).
Společným cílem CzechTourismu a UCSZOO v následujících měsících bude posílení mimosezónní návštěvnosti a rozvoje nejen domácího cestovního ruchu.
„Cílem agentury CzechTourism je rozptylovat návštěvnost turistických atraktivit a regionů do celého roku. Zoologické zahrady jsou v tomto směru výbornou příležitostí jak pro domácí, tak příjezdový cestovní ruch. Například pro ruské turisty, kteří patří k nejbonitnější klientele, je návštěva zoo ve Dvoře Králové velice přitažlivá,“ uvedl Mojmír Mikula, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací z agentury CzechTourism.